آشپزی و سلامت

1395/07/19
خمیر یوفکا

با این خمیر میتوان ده ها نوع غذا ، دسر ، شیرینیِ و میان وعده غذایی متنوع مانند انواع : سمبوسه، تارت، پای، بورک، باقلوا و.... را در فر، مایکروفر و یا بر روی اجاق گاز توسط یک تابه تهیه کرد .

توجه به چند نکته در آشپزی با خمیر یوفکا حائز اهمیت میباشد .

1- این خمیر به دلیل نازکی که دارد زود خشک میشود به همین دلیل اول از همه باید دارای شرایط نگه داری صحیح باشد به این ترتیب که :

این خمیر را در فریزر نگه داری کنید و توجه داشته باشید که اگر بسته خمیر را باز کردید و مقداری از آن را استفاده کردید برای فریز کردن مابقی خمیرها حتما باید بسته را از همه جا به خوبی بپوشانید و در صورت امکان آن را درون نایلون دیگری و یا کیسه های زیپ دار قرار دهید به گونه ای که هیچ هوایی به آن نرسد در غیر این صورت خمیر خشک و در نتیجه پودر خواهد شد .

2- اجازه دهید تا خمیر در زیر لفاف خود از حالت انجماد خارج شود .برای این کار بهترین راه این است که بسته را به مدت 1/5 الی 2 ساعت قبل از مصرف در دمای محیط قرار داده و روی آن یک شکاف 3 الی 4 سانتی ایجاد نمایید تا هوا به مقدار جزئی وارد بسته شده و خلا داخل بسته خارج گردد به این ترتیب لایه های خمیر به راحتی از هم جدا میشوند .

3- دقت کنید اگر بسته نیمه استفاده شده خمیر را دوباره در فریزر قرار میدهید تحت فشار نباشد و کاملا خوابیده بر روی سطح صافی قرار گیرد تا از شکسته شدن خمیر جلوگیری شود . ( چون در این حالت خمیر یکبار از حالت انجماد خارج و دوباره منجمد شده است .)

4- در صورتی که خمیر شما شکسته شد به هیچ وجه آن ها را درو نریزید بلکه میتوانید در خیلی از موارد از جمله تزئین بر روی شیرینی ناپلئونی و دستوراتی مانند گلوله های بستنی با یوفکا از آن ها استفاده کنید .

5- قبل از استفاده از این خمیر و گذاشتن مواد داخل آن حتما باید هم ظرف خود را چرب کنید و هم باید سطح تک تک لایه های خمیر را به خوبی مرطوب سازید .

6 - برای مرطوب کردن خمیر میتوانید با توجه به دستور و بنا به سلیقه خود از هر نوع مایعی از جمله روغن ، کره ذوب شده ، تخم مرغ ، شیر ، ماست ، آب و یا مخلوط هر کدام از اینها با هم استفاده نمایید .

7 - موادی که برای داخل خمیر استفاده میکنید نباید آبدار و یا داغ باشد زیرا باعث پاره شدن خمیر میشود .

8 -در صورت ضیغ وقت میتوانید غذا خود را از شب قبل آماده کرده و تا قبل از سرخ کردن و یا قرار دادن آن ها درون فر در یخچال نگه داری نمایید فقط به یاد داشته باشید که خمیر ها را درون ظرفی در بسته قرار داده و یا روی آن ها را کاملا با سلفون بپوشانید تا از خشک شدن خمیر جلوگیری شود .

9 - برای تزئین سطح رویی خمیر خود میتوانید بنا به دستور از سیاه دانه ، کنجد ،‌ پودر قند و یا سبزیجات خرد شده و ... استفاده نمایید .

10 - پس از پخت بورک ، رول ، بقچه و ... که سطح رویی خمیر ترد میشود میتوانید بالافاصله پس از خارج کردن خمیر از درون فر آن ها را درون ظرفی در بسته قرار دهید و یا رویشان را کاملا با سلفون بپوشانید این کار باعث میشود سطح رویی خمیر نیز ملایم شود .