آشپزی و سلامت

1397/03/24
تفاوت ژامبون با کالباس

ر ایران اینطور رواج یافته که به کالباس های با در صد گوشت بیشتر از 70 درصد، ژامبون گفته می شود. ولی در اروپا نحوه تولید و حتی مصرف این دو باهم متفاوت می باشد.
پس می توان گفت تفاوت ژامبون با کالباس در مقدار گوشت مصرفی در آنها می باشد، بدین صورت که ژامبونها از میزان درصد گوشت بالاتری نسبت به کالباس بر خوردار می باشند و هرچه این درصد گوشت بالاتر باشد طبعا کیفیت کالای تولید شده بهتر خواهد بود.
البته به برند و کارخانه ایی که محصول در آن تولید شده نیز باید توجه کرد. محصولات 90 درصد برخی از کارخانه از محصول 50 درصد بعضی دیگر از کارخانه پایین تر است.
کارخانه هایی که بنده به شما پیشنهاد میکنم : آندره ، گوشتیران ، رباط و سورن می باشد.
درایران طرز تهیه سوسیس و کالباس تقریبا یکسان می باشد و تفاوت انها فقط در اندازه میباشد.
ژامبون
(به فرانسوی: jambon) غذایی است که از گوشت ران حیوانات خصوصاً خوک پرواری تهیه می‌شود و ممکن است تازه یا دود پخته باشد و به آن نمک و مواد نگهدارنده زده باشندو نسبت به کالباس از گوشت بیشتری برخورداراست
سوسیس (به فرانسوی: Saucisse) نوعی غذای آماده است که از گوشت چرخ‌کرده به همراه چربی حیوانی، نمک، ادویه و گاهی اوقات گیاهان معطر تهیه می‌شود. معمولاً روی سوسیس‌ها، نوعی پوشش قرار می‌گیرد و در قدیم، این پوشش را از روده حیوانات تهیه می‌کردند. امروزه جنس این رویه‌ها معمولاً از کلاژن یا سلولز و یا حتی پلاستیک، می‌باشد. سوسیس‌ها به دلیل مواد نگهدارنده افزوده شده به آنها، تاریخ مصرف طولانی مدتی دارند.

سوسیس از واژه فرانسوی کهن saussich که خود ازواژه لاتین salsus به معنی نمک زده گرفته شده، پدید آمده است و امروزه مفهوم این کلمه به Sausage تغییر یافته است چرا که روش تهیه آن تغییر کرده است و از روش‌های مختلف برای تهیه آن استفاده می‌شود