آشپزی و سلامت

1399/03/24
با علائمهای آلرژی غذایی آشنا شوید!

آلرژی غذایی عبارت‌ است‌ از واکنش‌ پیش‌ از اندازه‌ دستگاه ایمنی به‌ برخی‌ غذاها یا موادی‌ که‌ معمولاً بی‌خطرند. این‌ واکنش‌های‌ نامطلوب‌ ممکن‌ است‌ ارثی‌ یا ناشی‌ از یک‌ نقص‌ اکتسابی‌ بیوشیمیایی‌ باشند. علایم‌ ممکن‌ است‌ در عرض‌ چند دقیقه‌ یا تا ۲ ساعت‌ پس‌ از خوردن‌ آن‌ غذای‌ به‌ خصوص‌ بروز کنند. در بعضی‌ موارد، امکان‌ دارد علایم ۱ تا ۲ روز بعد نیز ظاهر نشوند. اسهال، درد شکمی‌، نفخ و باد شکم‌، کهیر، تورم‌ صورت‌، خارش، تورم‌ دست‌ها و پاها، آسم، تهوع و استفراغ، سرفه، سردرد میگرنی‌ و غش‌ یا حالت‌ نزدیک‌ به‌ غش‌ از نشان‌های این بیماری می‌باشد.


آلرژی غذایی و آسم ممکن است با هم همراهی داشته باشند بنابراین باید توجه ویژه ای به بیمارانی که هم مبتلا به آسم هستند و هم آلرژی غذایی داشت زیرا این بیماران در معرض خطر بالایی برای حمله های آنافیلاکسی مرگبار هستند.

واکنشهای انافیلاکسی چیستند؟

• مسدود شدن راه‌های هوایی در ریه‌ها
• کاهش شدید فشار خون و ایجاد شوک (شوک آنافیلاکتیک)
• متورم شدن گلو که منجر به خفگی می‌شود
در ابتدا علائم خفیفی که پس از مصرف مواد غذایی حساسیت‌زا اتفاق می‌افتند، اگر به سرعت درمان نشود، در یک زمان بسیار کوتاه می‌توانند جدی‌تر شده، به طوری که حتی منجر به آنافیلاکسی شوند.

آلرژی غذایی در نوزادان و کودکان خردسال معمولاً با افزایش سن بهبود پیدا می‌کند، اما در برخی افراد نیز تا آخرعمر ادامه پیدا می‌کند و فرد باید همیشه در انتخاب مواد غذایی خود دقت کند تا دچارحملات آلرژی نشود.