اخبار

1399/04/23
صنعت مهجور مواد غذایی



ارزش بازار سهام تمام شرکت‌های حوزه غذایی کشور در حال حاضر به بیش از ۱۲۶ هزار میلیارد تومان رسیده است. این گروه نیز در ماه‌های اخیر مانند دیگر گروه‌ها در بازار سهام با روندی صعودی همراه بوده است و بازدهی آن از شاخص کل یعنی میانگین دیگر سهام بیشتر بوده است.


باید به این نکته اشاره کرد که صنعت غذایی شرکت‌های متفاوت محصولاتی متفاوت را در خود جای داده است. صنعت غذایی در بورس ۶ زیر شاخه مهم دارد که یکی از این زیرشاخه‌ها در قالب صنعت قندوشکر به تنهایی صنعت جداگانه‌ای محسوب می‌شود. بر این اساس ۵ زیرمجموعه دیگر صنعت غذایی یعنی محصولات لبنی، کشاورزی، شیرینی‌جات، نوشیدنی و سایر محصولات غذایی در بازار سهام به فعالیت می‌پردازند. بررسی‌ صورت‌های مالی آنها نشان می‌دهد این شرکت‌ها مجموع فروشی بالغ بر ۲۶ هزارو ۱۹۶ میلیارد ریال رقم زده‌اند. به‌طور عمده تولید محصولات این شرکت‌ها در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ ثابت مانده است. این نسبت در مقدار فروش نیز ثابت مانده و تنها مبلغ فروش این شرکت‌ها در طول سال ۹۸ اندکی افزایش یافته است.
 
بخش عمده صنعت غذایی کشور در بورس مرتبط با محصولات کشاورزی با ارزش بازار 57 هزار میلیارد تومانی است. پس از آن صنعت شیرینی‌جات قرار دارد که با ارزش بازار 22 هزار میلیارد تومانی 18 درصد از ارزش بازار صنایع غذایی کشور را تشکیل می‌دهد. در جایگاه‌های بعدی نیز سایر محصولات غذایی، محصولات لبنی و نوشیدنی قرار دارد.
 
مقایسه ارزش‌گذاری 5 صنعت بر اساس سود سالانه (P/ E(ttm، با میانگین بازار بورس و فرابورس
همان‌طور که در نمودار(P/ E(ttmمشخص است، در مجموع هر 5 بخش صنعت غذایی (P/ E(ttm بالاتری نسبت به میانگین بازار دارند. حتی پایین‌ترین P/ E در این صنعت که مرتبط با بخش محصولات کشاورزی است نیز 80 درصد از P/ E متوسط بازار بالاتر بوده که این نکته در این صنعت حائز اهمیت است و نشان از پیشروی بیش از حد قیمت سهام این صنعت در مقایسه با کلیت بازار دارد.
 
بررسی نسبت (P/ S (ttm برای ارزش‌گذاری برمبنای فروش شرکت‌ها

همان‌طور که در نمودار (P/ S (ttm مشخص است، برخلاف نسبت P/ E در صنعت غذایی اکثر بخش‌ها با نسبت P/ S کمتر از میانگین بازار ارزش‌گذاری شده‌اند. بخش محصولات لبنی، نوشیدنی‌ها و محصولات کشاورزی به ترتیب نه تنها کمترین P/ S این صنعت را دارند، بلکه هر سه بخش از میانگین بازار هم کمتر هستند که نشان از ارزندگی این بخش‌ها از منظر نسبت P/ S دارد.
 
ارزش‌گذاری بخش‌های مختلف این صنعت از لحاظ قیمت به ارزش دفتری سهم یعنی نسبت P/ B
همان‌طور که مشاهده می‌شود از منظر نمودار P/ B به جز بخش شیرینی‌جات، در سایر بخش‌های صنعت غذایی شاهد نسبتی بیشتر از میانگین بازار هستیم. در این روش ارزش‌گذاری نیز مشابه P/ E سه بخش شیرینی‌جات، سایر محصولات غذایی و محصولات کشاورزی وضعیت مطلوب‌تری در مقایسه با سایر بخش‌ها دارند.
 
در جمع‌بندی ارزش‌گذاری بخش‌های مختلف صنعت غذایی از 3 منظر P/ E، P/ S و P/ B چند نکته مهم وجود دارد؛ نخست در 3 روش ارزش‌گذاری، صنعت غذایی در مقایسه با میانگین بازار وضعیت مطلوبی ندارد. دیگر اینکه در صنعت غذایی مطلوب‌ترین شرایط را بخش محصولات کشاورزی به خود اختصاص داده است. نکته پایانی اینکه بخش نوشیدنی و بخش لبنی وضعیت مطلوبی را از نظر ارزش‌گذاری در صنعت غذایی ندارند.