اخبار

1399/09/19
درخواست معاون بازرگانی وزارت صمت؛ استاندارد ۱۲۷ نوع برنج یک سال دیگر هم به تعویق افتد

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت طی نامه‌ای به سازمان ملی استاندارد درخواست کرده که استاندارد ۱۲۷ نوع برنج در بخش مشخصات فیزیکی (ظاهری) یک سال دیگر هم به تعویق افتد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از ایسنا، ‌عباس قبادی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) طی نامه‌ای با سازمان ملی استاندارد با اشاره به تفاهم نامه امضا شده توسط وزرای وقت صمت، جهادکشاورزی و رئیس سازمان ملی استاندارد در خصوص به تعویق افتادن اجرای استاندارد ۱۲۷ برنج تا پایان سال ۱۳۹۹ با توجه به “استمرار شرایط جنگ اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه و اضافه شدن محدودیت‌های ناشی از شرایط اقتصاد کرونایی در جهان و کشور و لزوم تامین مستمر کالاهای اساسی و خودداری از هر گونه تغییر در ضوابط و فرایندهایی که منجر به خود تحریمی و یا بروز مشکل در تامین کالا می‌شود”، خواسته که تا زمان انجام اقدامات لازم در جهت اصلاح موارد مذکور در کمیته ملی استاندارد اجرای مستندات اجباری بخش فیزیکی (جدول درجه بندی) به مدت یک سال یعنی اول آذر سال ۱۴۰۰ به تعویق افتد.

در این نامه همچنین یادآوری شده که این مصوبه شامل کل واردات برنج سال جاری و موجودی گمرک و محموله‌هایی است که از این به بعد وارد خواهد شد.

گفتنی است که به تعویق افتادن اجرای استاندارد ۱۲۷ برنج در بخش مشخصات فیزیکی به این معنی است که واردکنندگان ملزم به اعلام درجه‌بندی برنج وارداتی (از نظر ظاهری) نیستند اما استانداردهای کیفی و بهداشتی این محصول تغییری نکرده و همچون قبل کنترل می‌شود.

سال گذشته مدیرکل دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد ایران از به تعویق افتادن اجرای استاندارد ۱۲۷ نوع برنج در بخش مشخصات فیزیکی (ظاهری) به دلیل وجود برخی مشکلات و معذورات برای واردکنندگان خبر داد و گفت که بر این اساس واردکنندگان تا یک سال آینده ملزم به اعلام درجه محصول وارداتی خود نیستند، ‌ اما اجرای استانداردهای کیفی و بهداشتی برنج همچون گذشته کنترل می شود.

واردات پرحاشیه برنج در سال ۱۳۹۹

امسال وضعیت واردات برنج سروصدا و حواشی زیادی داشت، به‌طوری‌که در ماه گذشته بالغ بر ۲۰۰ هزار تن برنج در گمرک بنادر دپو شده و در حال فاسد شدن بود، اما با توجه به موانع موجود که عمده آن به تامین ارز بر می‌گردد امکان ترخیص نداشت. صاحبان برنج‌های دپو شده در گمرک عدم همکاری بانک مرکزی و وزارت صمت، عدم اولویت بندی مناسب در تخیصص ارز، زیر سوال رفتن اعتبار بین المللی واردکنندگان نزد تجار خارجی و البته فاسد شدن برنجهای مانده در انبار و رطوبت بنادر را از جمله مسائل پیش روی خود برای ترخیص و تبعات ناشی از دپوی این کالا عنوان کرده‌ بودند. در نهایت به دنبال اعلام گمرک مبنی بر متروکه کردن برنج هایی که در آستانه فاسد شدن قرار دارند، صدور کد رهگیری بانک برای این محصول، تسریع و ترخیص از دوازدهم آبان ماه آغاز شد.

اما برخی گزارش‌ها حاکی از این است که عده‌ای از واردکنندگان و ترخیص کاران نسبت به مسایل مربوط به استاندار ۱۲۷ گله دارند و ظاهرا با وجود اینکه باید تا انتهای سال جاری این استاندار معلق باشد، در جریان دریافت استاندارد برای ترخیص، اعلام شده که استاندارد ۱۲۷ هم همچنان الزامی است.

حالا باید دید که سازمان ملی استاندارد چه تصمیمی برای اجرا یا تعویق مجدد استاندارد یاد شده خواهد گرفت.