اخبار

1400/07/15
ارائه روش‌هایی برای ایجاد ارزش افزوده در ضایعات مواد غذایی

 رییس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی با تاکید بر اینکه برای ایجاد ارزش افزوده در صنعت غذایی نیاز به توسعه فناوری داریم، گفت: در این راستا کاهش ضایعات مواد غذایی و توسعه روش‌های ایجاد ارزش افزوده از ضایعات مواد غذایی و شناسایی چالش‌های ملی در ایمنی و امنیت غذایی به عنوان جهت گیری‌های تحقیقاتی در این مؤسسه انتخاب شده است.
دکتر قدیر رجب‌زاده امروز در وبینار ماموریت محوری و پاسخگویی به نیازهای کشور در حوزه صنایع غذایی، این مؤسسه را یک مؤسسه تحقیقاتی در حوزه صنایع غذایی دانست و افزود: انجام پژوهش‌های کاربردی و ایجاد ارزش افزوده، ایجاد امنیت غذایی و سلامت غذایی و ارائه خدمات به سایر مؤسسات علمی و تحقیقاتی از جمله ماموریت‌های این مؤسسه تعریف شده است.
 
وی با اشاره به بخش‌های مختلف تحقیقاتی در این مؤسسه اظهار کرد: این مؤسسه برای انجام تحقیقات کاربردی به آزمایشگاه‌هایی چون زیست فناوری مواد غذایی، شیمی مواد غذایی، میکروبیولوژی مواد غذایی، نانو فناوری مواد غذایی و خدمات پلاسما مجهز شده است.
 
رجب زاده، با اشاره به جهت گیری‌های پژوهشی در این مؤسسه یادآور شد: شناسایی چالش‌های ملی در ایمنی و امنیت غذایی و ارائه راهبردهای برون رفت از چالش‌ها، کاهش ضایعات مواد غذایی و توسعه روش‌های ایجاد ارزش افزوده از ضایعات مواد غذایی، طراحی و ارائه دانش فنی جیره‌های غذایی در شرایط خاص، ارائه دانش فنی تولید مواد اولیه در صنایع غذایی، پاسخگویی به نیازهای پژوهشی و نوآورانه در صنایع غذایی از جهت گیری‌های تحقیقاتی ما به شمار می‌رود.
 
رییس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، همکاری با سایر دستگاه‌ها را از دیگر زمینه‌های فعالیت این مؤسسه نام برد و افزود: بر اساس اعلام وزارت علوم، این مؤسسه رتبه اول را در تعداد قراردادهای همکاری دارد.
 
رجب زاده تعداد اختراعات این موسسه را ۳۶ مورد اعلام کرد و یادآور شد: برای ایجاد ارزش افزوده در صنعت غذایی نیاز به توسعه فناوری داریم و این مؤسسه افتخار دارد که از سوی بخش‌های صنعتی تقاضاهایی را دریافت کرده است، ضمن آنکه ما نیز در حوزه صنعت پیشنهاداتی داشتیم که مورد موافقت قرار گرفته است.