اخبار

1400/07/18
افزایش ۳۵۱ درصدی واردات روغن با ارز ۴۲۰۰


روغن از جمله اقلام اساسی است که در کنار جو، ذرت، دانه های روغنی، کنجاله سویا، گندم و همچنین دارو و تجهیزات پزشکی با ارز ۴۲۰۰ وارد کشور می شود اما این کالا از سال گذشته در بازار با نوساناتی در تامین و قیمت مواجه بود.
 
در کنار آنکه همیشه حجم بالایی از روغن در گمرک دپو می ماند وضعیت واردات نشان می دهد که روغن حجم قابل توجهی از واردات و ترخیص اقلام اساسی را هم به خود اختصاص داده است. 
 
واردات قطعی  ۱.۱ میلیون تنی انواع روغن 
 
بررسی وضعیت تجارت خارجی در نیمه اول سال از این حکایت دارد که مجموع واردات کالاهای اساسی در ۲۵ گروه بیش از ۱۴.۳ میلیون تن با ارزش ۸.۸ میلیارد دلار بوده که از این میزان ۱۲.۴ میلیون تن به ارزش بیش از ۶.۹ میلیارد دلار با ارز ترجیحی وارد شده است.
 
در بین اقلام وارداتی با ارز ترجیحی بیش از ۱.۱ میلیون تن به روغن های خوراکی نیمه جامد، مایع و خام اختصاص دارد که ارزش آن بیش از ۱.۵ میلیارد دلار است.
 
در نیمه اول سال گذشته از انواع روغن ۴۲۳.۸ هزار تن به ارزش ۳۴۰ میلیون دلار وارد ایران شده بود.
 
بر این اساس، واردات روغن در نیمه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال قبل  ۱۷۳ درصد از لحاظ وزن و ۳۵۱ درصد از نظر ارزش افزایش دارد.
 
این در حالی است که ترخیص اقلام اساسی از گمرک با شرایط ویژه‌ای انجام شده و در کنار تسهیل در بخش های مختلف، ترخیص این کالاها بدون صدور کد رهگیری بانک به عنوان الزام اصلی ترخیص کالا، به صورت ۹۰ درصدی انجام می‌شود.
 
روغن در بازار تا بیش از ۹۰ درصد گران شده است
 
این در شرایطی است که روغن از نیمه دوم سال گذشته همواره در صدر تورم کالاهای خوراکی قرار داشت که این روند تا حدود دو ماه گذشته نیز ادامه داشته است اما اکنون تورم روغن و افزایش قیمت آن به کمتر از ۱۰۰ درصد رسیده است.
 
طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران  از تورم اقلام خوراکی، هر بطری ۹۰۰ گرمی روغن مایع در شهریور ماه امسال به طور  متوسط ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان بوده و تا ۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان هم قیمت داشته است که گرچه نسبت به مرداد ماه ۱.۹ درصد کاهش قیمت دارد ولی نسبت به شهریور سال گذشته افزایش ۷۸.۱ درصدی قیمت داشته است.
 
در رابطه با روغن نباتی جامد نیز قیمت هر کیلو از آن در شهریور ماه به طور  متوسط ۲۰ هزار و حداکثر ۲۷ هزار تومان بوده که نسبت به مرداد سه درصد کاهش و در مقایسه با شهریور پارسال ۹۰.۳ درصد افزایش دارد.