اخبار

1401/02/29
اعتراف رئیس اتحادیه به مقدار فروش مرغ

پس از آنکه دولت قیمت مرغ را رسماً ۶۰ هزار تومان اعلام کرد، همچنان برخی خرده‌فروشی‌ها این محصول را با نرخ‌هایی پایین‌تر از ۴۰ هزار تومان عرضه می‌کنند. گویا کاهش خرید علت اصلی این ماجراست. رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی با تائید این خبر می‌گوید: مردم هنوز به قیمت‌های جدید عادت نکرده‌اند.

پنج‌شنبه هفته گذشته بود که دولت قیمت مرغ را در هر کیلو ۶۰ هزار تومان اعلام کرد. این در حالی است که پیش از این، هر کیلوگرم مرغ ۳۱ هزار تومان قیمت داشت. گویا پس از افزایش ۹۳ درصدی قیمت این محصول، خرید آن توسط مردم افت چشمگیری داشت. طوری‌که خرده‌فروشی‌ها برای خالی‌کردن یخچال‌های خود چاره‌ای جز پایین‌آوردن قیمت‌ها نداشته‌اند.

گسترش نیوز نوشته است؛ برررسی‌های میدانی نیز حاکی از آن است که در اکثر خرده‌فروشی‌ها قیمت مرغ کمتر از نرخ مصوب است. حتی در برخی نقاط این محصول با نرخ‌هایی کمتر از ۴۰ هزار تومان توزیع می‌شود.

برای بازماندن مرغ از نرخ‌های مصوب دولتی چند سناریو مطرح می‌شود. ازجمله آن‌ها می‌توان به کاهش قدرت خرید مردم و افت تقاضای عمومی اشاره کرد. در این بین برخی از فعالان صنفی نیز معتقدند که مردم هنوز قیمت‌های جدید را باور نکرده‌اند.

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی درباره شرایط جدید بازار مرغ در این باره گفت: در مواقعی که به اسم جراحی اقتصادی، قیمت ارز و مبلغ یارانه‌ها اصلاح می‌شود، طبیعی است که شرایط بازار از حالت طبیعی خارج شود. چراکه تا چند همین هفته پیش قیمت مرغ در هر کیلوگرم ۲۷ هزار تا ۳۰ هزار تومان بود، اما اکنون مردم با نرخ مصوب ۶۰ هزار تومان مواجه شده‌اند.

محمد یوسفی درباره عرضه مرغ با قیمت‌های کمتر از نرخ مصوب توضیح داد: مردم هنوز به قیمت‌های جدید عادت نکرده‌اند و آن را باور ندارند. البته به نظر می‌رسد با تکمیل پرداخت یارانه‌های ۳۰۰-۴۰۰ هزار تومانی کم‌کم قیمت‌های جدید کالاهای اساسی در جامعه جا بیفتد.

او افزود: طبیعی است که مردم به افزایش قیمت مرغ و سایر کالاهای اساسی واکنش نشان دهند و آن را باور نکنند. بدین ترتیب از آن‌جایی که برخی شهروندان تصور می‌کنند قیمت‌ها کاهش می‌یابد، فعلا دست از خرید کشیده‌اند.

وی ادامه داد: مسئله مهم این است که وقتی مرغ از کشتارگاه خارج می‌شود باید درنهایت به دست مصرف‌کننده برسد. از این رو همچنان قیمت‌ها نابسامان است و هر جایی با نرخی متفاوت ارائه می‌شود. حتی شنیده‌ها حاکی از آن است که در برخی از خرده‌فروشی‌ها مرغ با قیمت ۳۷ هزار تومان به عرضه می‌رسد. در واقع زمانی که مرغ کشتار روز به مراکز استانی می‌رسد باید تا بعد از ظهر مشتری خود را پیدا کند. اگر مرغ‌های قابل عرضه تمام نشوند، قیمت مرغ آن‌قدر کاهش می‌یابد که سرانجام خریداری پیدا کند.