اخبار

1401/03/23
قیمت گوشت ۸ برابر می‌شود؟

 به‌تازگی کلیپی در فضای مجازی منتشر و در آن این‌طور عنوان شده است که قیمت هر کیلوگرم جو از ۱۸۰۰تومان به ۱۲هزار تومان رسیده و پیرو این افزایش باید قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز نیز ۸ برابر شود. به نظر می‌رسد عده‌ای با پخش چنین فیلم‌هایی بیشتر به دنبال افزایش قیمت گوشت قرمز هستند، آن‌هم در شرایطی که دامداری‌ها و دامپروری‌ها با کاهش مصرف، از وضعیت فعلی بازار گوشت قرمز متضرر شده‌اند. این در حالی است که در صورت افزایش قیمت خوراک دام و یا سایر هزینه‌های تولید، قیمت گوشت قرمز افزایش ۸ برابری نخواهد داشت، زیرا اکنون قیمت دام زنده تغییری ندارد.

با اصلاح ارز ترجیحی قیمت یک کیلوگرم جو که دامداران پیش از این کیلویی ۱۸۰۰می‌خریدند، اکنون با قیمت ۱۲ تا ۱۴هزار تومان از سامانه بازارگاه یا بازار آزاد تهیه می‌کنند که در کنار افزایش سایر هزینه‌های تولید، ملاکی برای تعیین رشد 8 برابری نیست.

قیمت لاشه گوشت قرمز باید ۱۱۰هزار تومان باشد

مجتبی عالی مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران نیز در همین خصوص اعلام کرده است: «تحلیل قیمتی نشان می‌دهد که قیمت هر کیلوگرم لاشه گوشت قرمز با «جو»ی کیلویی ۱۲هزار تومان و سویای ۱۷هزار تومانی باید به طور میانگین ۱۱۰هزار تومان باشد، اما این محصول با قیمت‌هایی بیش از این نرخ عرضه می‌شود.»

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران، قیمت گوشت قرمز برای مصرف‌کنندگان را بیش از قیمت واقعی عنوان کرده است، درحالی‌که به دلیل کاهش تقاضا هر کیلوگرم دام زنده سبک مرغوب با قیمت کیلویی ۷۰هزار تومان به فروش می‌رسد، بنابراین هر کیلوگرم لاشه گوشت قرمز به طور میانگین باید بین ۱۱۰ تا ۱۴۰هزار تومان به دست مصرف‌کننده برسد.

درواقع تعیین قیمت گوشت قرمز بر مبنای تحلیل قیمتی و عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و ارتباطی به یک نهاده ندارد، بنابراین برخی افراد که اطلاع چندانی از نحوه قیمت‌گذاری و تنظیم بازار ندارند، بدون اطلاع اظهارنظر می‌کنند.

 طبق آمارهای موجود با توجه به‌نژاد دام، سن و وضعیت آب‌وهوایی ضریب تبدیل برای تولید یک کیلوگرم گوشت قرمز ۱۰کیلوگرم نهاده دامی نیاز است و طرح مباحثی همچون رشد 8برابری گوشت قرمز با افزایش نرخ جو فرصتی برای سودجویان است تا با ایجاد هیجانات کاذب در بازار، بی‌ثباتی را به بازار منتقل کنند.

قیمت گوشت قرمز به دلیل گرمای هوا و فراوانی دام سبک، کاهش پیدا کرده است. بر اساس مشاهدات میدانی، قیمت هر کیلو گوشت‌ قرمز براساس کیفیت از ۱۵۵ تا ۲۰۰هزار تومان در مغازه‌های سطح پایتخت متفاوت است. در شرایط فعلی که دولت اقدام به اصلاح نظام یارانه‌ای کرده است، بازار اقلام اساسی از جمله گوشت قرمز نیازمند آرامش است. در چنین شرایطی هنوز هم برخی تولیدکنندگان و دامداران هستند که نهاده را خریداری و در بازار آزاد می‌فروشند و به رشد دلالی در بازار کمک می‌کنند.

به طور معمول هرچقدر قیمت گوشت قرمز افزایش یابد، تقاضا کاهش پیدا می‌کند و تولید با پس‌زدگی روبه‌رو می‌شود که این امر به نفع صنعت و تولیدکنندگان نیست. از طرف دیگر اکنون گوشت زیادی در بازار وجود دارد که در تهران بخشی از آن را حراج می‌کنند و مسأله مازاد گوشت را به وجود آورده است.

قیمت دام سبک کیلویی 70 هزار  تومان

دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود برای حمایت از مصرف‌کنندگان و متعادل شدن بازار گوشت قرمز، اقدام به ممنوعیت صادرات دام زنده و واردات ۱۰هزارتن گوشت قرمز و خرید حمایتی دام توسط شرکت پشتیبانی امور دام کرده است، اما وجود دلالان و واسطه‌گران در این صنعت اجازه کاهش قیمت‌ها را نمی‌دهد که باید چاره‌ای جدی برای این موضوع اندیشیده شود.

با توجه به وضعیت مازاد جمعیت دامی کشور و کاهش تقاضای مصرف، فعالان این صنف خواستار رفع ممنوعیت صادرات هستند، زیرا تنها متضررین این بخش تولیدکنندگان عشایری، روستایی و دامپروران هستند که خشکسالی و مشکلات نهاده‌های دامی و تقاضای مصرف‌کننده، تولید آنها را بشدت کاهش داده است.

 در شرایط فعلی بسیاری از دامداران دام‌های مولد خود را به فروش رساندند که این خود تهدیدی برای زاد‌وولد دام‌ها در آینده است. اکنون قیمت هر کیلوگرم دام زنده سبک بین ۶۸ تا ۷۲هزار تومان و لاشه آن ۱۴۰هزار تومان، دام زنده سنگین ۶۶هزار تومان و لاشه آن ۱۳۲هزار تومان است، اما در شرایط فعلی دامدار و دامپرور از آنچه در بازار گوشت قرمز با وجود مازاد جمعیت دامی رخ می‌دهد، منتفع نمی‌شود و این سود به جیب دلالان و سودجویان می‌رود.